Alla inlägg den 26 augusti 2010

Av Elin - 26 augusti 2010 22:45

kan inte sova ha försökt somna till en film men ha svårt att andas å det spränger i halsen det gör såå ont önska ja bara kunde somna å vakna imorgon ska juh upp kl 7 känns inge bra alls nu vet inte vart jag ska ta vägen helt ärligt?? huvudet sprängs åå andas djupt hela tiden å det blir varmt när ja lägger mig under täcket och när jag tar av mig det då fryser jag men kan inte känna att jag ha nå feber alls konstigt nog... blir snurrig på detta vill juh bara sova nuuu denna natt bli riktigt hemsk fyfy å lillan sparkar i min mage såmycket ikväll allt jävlas typ nu... men men ska väl ta och natta igen då försöka måste jag.... men gruvar mig och nu fick jag ett mess med men kan inte svara  på detta jag som vill prata med nån eftersom jag inte kan sova iallfalll men men ja näe måste lägga mig igen upp tidigt imorgon  hoppas alla sover gott ni som inte är föskylda hehe.... naattti /Elin

Av Elin - 26 augusti 2010 19:37

  

Hösten börja komma nuuu!!!!! 

Av Elin - 26 augusti 2010 19:28

Då var det kvällen då :P  kl är inte så mycket men känns som den är mitt i natten för mig är helt slut i huvudet ont i hela kroppen kan bara säga blääää typ....

ha nyss druckit tee men inget hjälper min hals den blir bara värre ha en jätte bula nu på hhöger sida =( hoppas det är bättre i morgon bitti när jag vakna... ikväll ska ja se en film hade jag tänkt vid 21 tiden ha längtat hela dagen efter sängen haha.... nee nu när man mår piss så är alltid sängen det första man tänker på oftast iallfall.:P Har pratat med érica hon ska komma och hälsa på nått när karln åker bort så de ska bli kul å ha en komppis och hennes son hemma han är juh inte så pass gammal så man kanske lär sig nått innan man blir mamma själv  yiipppy....men men just nu sparkar hon nå enormt mycket de gör ont hehe mina revben =( jaja hon visa juh att hon lever min lilla gullunge,  ha haft en lång dag idag är helt borta i huvudet fast inte så trött så nu ska ja göra annat ha en underbar natt alla läsare!  //Elin!!!

Av Elin - 26 augusti 2010 15:24

 

Tänk så mysigt de ser ut...  

Av Elin - 26 augusti 2010 15:15

Nu kan du känna toppen på din livmoder cirka tio centimeter ovanför naveln och ditt barn fyller upp all plats i magen.

 
 

Många gravida samlar mycket vatten i kroppen, särskilt händer, fötter och underben kan svullna.



Vad du kan göra själv:
  • ligga högt med benen
  • eller vila lite mer än vanligt och
  • tänka på undvika kläder som sitter åt
  • eller använda stödstrumpor.

Några kvinnor kan börja få smärtor från bäckenfogarna, foglossning. I vissa fall kan det börja ett par veckor tidigare, speciellt hos omföderskor. Man kan inte bota foglossning under graviditeten men det finns mycket man själv kan göra för att skjuta upp och mildra besvären. Har du tungt arbete med många tunga lyft dagligen kan du få havandeskapspenning.

Under senare delen av en graviditet blir den blivande mamman mer insulinresistent, det vill säga får ett ökat insulinbehov. Har du anlag för typ 2-diabetes kan du då få graviditetsdiabetes, en lindrig form av typ 2-diabetes. Denna form av diabetes försvinner oftast direkt efter förlossningen.


I vecka 29 är medelkroppslängden ungefär 39 cm från hjässa till häl och barnets medelvikt är 1400 gr. Huvudets omkrets är 27 cm.


Barnets utveckling Teckning: GP/ Lars Grennert

Fett lagras under huden för att ge energi och sköta temperaturregleringen efter födelsen.

Nu är ögonen åter öppna och hinnan över linsen borta. Om barnet skulle födas nu kan ögonen skilja mellan ljus och mörker.
Ögonen får färg vid den här tiden men vilken färg barnet slutligen får vet man inte förrän några månader efter födelsen. Ögonlocken är nu öppna då barnet är vaken och slutna då det sover.


Nu kan du få se en liten fot puta ut på magen. Försök att fånga den! Ditt barn kan känna om mamma är stressad eller orolig. Ge din kvinna lite massage eller fyll badkaret med varmt vatten för ett avslappnande bad. Oron på natten ökar, det kan vara svårt för den blivande mamman att ligga på rygg, barnet trycker mot kroppspulsådern och det kan ge yrsel och illamående.

Kontroller och undersökningar

Nu är det dags att besöka MVC igen. Barnmorskan kontrollerar hur livmodern och barnet växer.  Hon mäter symfys-fundus-måttet, förkortat SF i din journal.

Av Elin - 26 augusti 2010 13:20

  

Av Elin - 26 augusti 2010 10:02

  

Av Elin - 26 augusti 2010 09:40

Hellu vad säger man goooodmorgon är så trött å seg idag är riktigt dålig i min näsa hals och huvudet med... men men vad gör åt det inget alls går juh att göra... sitter nu och dricker en kopp kaffe å säker mitt hårspänne men hittar det inte... har haft ett sånt fint sällskap av diablo idag hehe han ha legat breve mig å värmt mig hela morgonen tur jag kanha då =) meja ha till omed suttit i sängen å vänta å mig ha legat vaken kan juh inte sova alls idag så jobbigt.nee ja ska ta och dricka upp kaffet kram på er alla läsare!!

Tidigare månad - Senare månad

Presentation


Välkommen till vår blogg.

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25 26 27 28 29
30 31
<<<
Augusti 2010 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards